Kul! NEJ ICKE!

Röv!! Ringde mamma i panik över att jag knappt kan blinka o ser ut som ett retard!
Ha! En vagel, som jag trodde. Har nu googlat på detta. O fyyy fan va vidrigt! Tur att min inte är så hemsk som på alla bilder. Minns när jag o ulrika va små, då skylde hon på mig o att jag hade träffat henne med en tennisboll på ögat.
Jag får helt enkelt säga att jag hamnade i fight när jag va i strängnäs. Haha!

Så för er som inte vet vad detta är, här har ni en ingående förklaring:



Vaglar kan liknas vid akne i ögonlockets talgkörtlar. Det är en inflammation som uppstår då en talgkörtel eller hårsäck i ögonlockskanten blir infekterad av bakterier. En vagel bildas ganska snabbt och kan sätta sig både på det övre och det undre ögonlocket.

Symtom på vagel

Vageln syns som en röd svullnad på något av ögonlocken. Ibland kan man se en gul prick i mitten. Talgkörteln blir öm. Den svullna körteln kan skava och kännas irriterande mot ögat.

Inflammationen brukar vara under en till två dagar för att sedan klinga av. Det kan ta omkring tio dagar innan symtomen är helt borta.

En vagel kan variera från att knappt synas till en stenkulas storlek.

I enstaka fall kapslar vageln in sig och bildar en så kallad chalazion, en liten knöl som inte är öm. Om den inte försvunnit efter tre till sex månader kan den opereras bort. Chalazion är helt ofarligt.

Egenvård

Den infekterade körteln brister ofta av sig själv och varet kommer ut tillsammans med lite blod. Du behöver bara tvätta rent. Varma kompresser kan lindra.

Du bör inte använda kontaktlinser i det akuta skedet eller när vageln tömmer sig på var.



Så, nu har alla kött på benen när det gäller detta gräsliga problem.
Nu ska jag iaf kolla på senaste säsongen av Jersey Shore. Haha! Har laddat ner alla avsnitt o ska ha lite testosteron maraton. Hoppas jag ser ut som folk imorgon för jag ska in på stan o sen imorgon kväll är det ett as maxat schema.


Kommentarer
Postat av: Lillpysen / Angelica

MALIN!! det är en sådan jag hade i två år, opererade 2 gånger innan den försvann! hemsk sak. hoppas att du bara får två dagar!

2010-09-04 @ 10:40:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0